Bron: www.medicalfacts.nl

Peuters en kleuters met een achterstand in de spraakontwikkeling hebben geen grotere kans op emotionele- of gedragsproblemen op latere leeftijd dan leeftijdsgenootjes zonder spraakachterstand. Dat concluderen wetenschappers van Perth’s Telethon Institute for Child Health Research, University of Western Australia. De studieresultaten maakten zij bekend in het blad Pediatrics.

Lees het hele artikel...

Bron: www.kennislink.nl

Geef pasgeboren baby’s een willekeurige taal, en ze kunnen ermee uit de voeten. Dat verandert als ze zo’n half jaar oud zijn. Op dat moment leren ze om alleen die klankverschillen te herkennen, die ertoe doen in hun moedertaal. Maar hoe leren baby’s dit nou precies? Want het is niet zo dat ze die verschillen op een bordje gepresenteerd krijgen. Het blijkt zelfs zo te zijn dat moeders helemaal niet zo goed articuleren, als ze tegen hun baby praten. Titia Benders van de UvA deed promotieonderzoek naar dit vroege stadium in de taalontwikkeling.

Baby’s zijn echte taalwondertjes. Zo rond hun eerste verjaardag kunnen ze uit een brij van klanken woordjes filteren, en zelf ook al hun eerste woordjes produceren. Maar daar gaan nog allerlei stadia aan vooraf. Hoewel pasgeboren baby’s een sterk gevoel hebben voor het ritme van hun moedertaal, zijn ze ook nog gevoelig voor klankverschillen in andere talen.

Met zes maanden leren baby’s taalspecifieke klankverschillen te herkennen. Een voorbeeld is het onderscheid tussen de zogenaamde korte en de lange a. In het Nederlands drukt dat klankverschil ook een betekenisverschil uit. Ga maar na: een man en een maan zijn niet hetzelfde. In het Spaans daarentegen, is het verschil tussen een a en een aa niet relevant, dus verliezen Spaanse baby’s het vermogen om dat onderscheid nog langer te maken. Dat is de reden dat ook volwassen Spanjaarden het verschil tussen onze korte en lange a niet goed horen.

Lees het hele artikel...

Bron: www.scientias.nl
Nieuw onderzoek suggereert dat de fopspeen de emotionele ontwikkeling van jongetjes wel eens in de weg kan zitten. Door de fopspeen zijn ze minder goed in staat om gezichtsuitdrukkingen te oefenen en zouden ze later ook minder goed in staat zijn om zich in anderen in te leven.

Wij mensen doen andere mensen voortdurend na. Vaak gaat dat onbewust. Het is een trucje dat we toepassen om te kunnen voelen wat de ander voelt. En dat kan heel nuttig zijn. “Vooral als de ander boos lijkt, maar zegt dat hij dat niet is of lacht of als de situatie er niet naar is om gelukkig te zijn,” vertelt onderzoeker Paula Niedenthal. En ook voor kinderen zijn gezichtsuitdrukkingen een manier om ons te begrijpen en te voelen wat wij voelen. “Je kunt tegen kinderen praten, maar zeker in eerste instantie zullen ze niet begrijpen wat de woorden betekenen. Dus de manier waarop we in eerste instantie met kinderen communiceren, is door de toon van onze stem en onze gezichtsuitdrukkingen.”

Lees het hele artikel...

Bron: www.nu.nl

Pasgeboren baby’s zijn al in staat om emoties van anderen te herkennen. Dat hebben Britse wetenschappers aangetoond. De hersenen van baby’s reageren drie maanden na hun geboorte al op verschillende emotionele klanken in de stemmen van andere mensen.

Het menselijk brein ontwikkelt daarmee veel eerder het vermogen om emoties te verwerken dan tot nu toe werd aangenomen. Dat meldt BBC News op basis van een onderzoek aan het King’s College in Londen. “Deze ontdekking verandert ons begrip van de ontwikkeling van kinderen fundamenteel”, verklaart hoofdonderzoeker Declan Murphy.

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door baby’s van drie maanden oud tijdens hun slaap te laten luisteren naar emotionele geluiden, zoals gelach en gehuil. Ondertussen werden er scans gemaakt van hun hersenen.

Lees het hele artikel...