Therapieën

Vragen bij het volgen van therapie

Als je stottert, kun je met allerlei vragen zitten:

  • Wat is de beste stottertherapie?
  • Hoe lang moet ik met therapie/logopedie door gaan?
  • Zijn ook andere soorten therapie geschikt?

Vraag jij je af welke therapie je het beste kunt volgen om het stotteren te verhelpen? Of op z'n minst een therapie die je helpt om je angst om te spreken verkleinen en het stotteren te verminderen?  Benut deze tips voor het zoeken van de beste therapie voor jou, op dit moment in je leven.

  • De beste therapie is die therapie die bij jou past
  • Kies een therapie die goed voelt
  • Evalueer de voortgang en stuur bij

 

De beste therapie


De beste therapie is die therapie die bij jou past


Wil je dat de therapie bij jou aanslaat? Kies een therapie die bij jou past. Belangrijk is dat de therapie goed voelt voor jou. Dat jij je veilig voelt in die therapiesetting.
 
Wat heb je nodig om je veilig te kunnen voelen in een therapiesetting? De  belangrijkste voorwaarde is dat er een klik met je therapeut is. De therapeut moet in staat zijn om een veilige omgeving te creëren waarin jij jezelf kunt zijn. Ook als het minder goed gaat. Zodat je je met je therapeut vertrouwd voelt om alles te mogen delen wat jou dwars zit.

Therapie die goed voelt

Kies een therapie die goed voelt


Bezoek een open dag om te voelen hoe de therapie en therapeut op jou overkomt. Voordat je aan een therapie begint, is het verstandig om een open dag te bezoeken, of een gesprek met de therapeut te hebben.
 
Stel je zonder oordeel open voor wat de therapeut vertelt en voel wat het met je doet. Vaak blijken eerste gevoelens juist te zijn.

  • Roept de therapeut sympathieke gevoelens op?
  • Voel je je ook op je gemak als je een kritische vraag stelt aan de therapeut?
  • Klinkt de uitleg over de therapie je logisch in de oren?
  • Maakt je hart een blij sprongetje van herkenning?
  • Raak je enthousiast?

Dan zit je goed.
 

  • Beangstigt de uitleg je?
  • Krijg je een “benauwd gevoel”?
  • Voel je je onzeker of ongemakkelijk als je een vraag stelt aan de therapeut?

Dan past die therapie niet bij jou.Misschien past die therapie wel bij een ander, het is geen waardeoordeel, maar niet bij jou. Ieder mens is verschillend. Als een therapie bijvoorbaat onbestemde gevoelens oproept, is de kans klein dat je bij die therapie slaagt.

 

Evalueer en stuur bij


Evalueer de voortgang en stuur bij


Sta na enige tijd even stil bij de voortgang van de therapie en stuur zo nodig bij.

Je volgt therapie en merkt al een tijd dat je geen vooruitgang meer boekt. Hoe lang ga je door?  Komt er nog verbetering aan, of is het beter om te stoppen en iets nieuws te proberen?
 
Als Stichting Support Stotteren vinden wij: na negen maanden nog geen verbetering, of negen maanden stagnatie? Misschien is het tijd om de balans op te maken.

Therapietrouw, of afhankelijk van de therapeut?

Sommige mensen blijven meerdere jaren bij dezelfde therapeut hangen zonder duidelijk verder te komen. Is dat therapietrouw? Of, ben je afhankelijk van je therapeut geworden?
 
Je kunt door blijven gaan op de ingeslagen weg in de hoop ooit van het stotteren af te komen. Je kunt ook de balans opmaken. Misschien kom je tot de conclusie dat je op deze weg genoeg hebt geleerd. Dat je op dit moment in deze therapie niet meer verder komt. Misschien ben je in een nieuwe fase aangeland en is het tijd om je open te stellen voor iets nieuws.


Stagnatie kan teken van voortgang zijn

Gedurende de therapie verander je en ontwikkel je je verder. Op een gegeven moment kom je op een punt dat je bij die therapie het maximale voor jou er uit gehaald hebt. Kort gezegd: je bent die therapie aan het ontgroeien. Stagnatie kan in dat geval een teken zijn dat je in een andere fase terecht bent gekomen.

Tijd dus, om jezelf en de therapeut te bedanken voor de stappen die je hebt gemaakt. Tijd om verder te zoeken naar een therapeut die op dit moment meer past in deze fase van je ontwikkelingsproces. Een nieuwe therapeut die jou verder kan helpen met de volgende stappen in jouw ontwikkeling.


Hoe vind je een nieuwe, passende, therapie?

Ben je toe aan een nieuwe stap in je ontwikkelingsproces? Dan is het misschien raadzaam om een andere therapie te zoeken. Een therapie die past bij deze fase in jouw proces om te groeien en het stotteren daarmee achter je te laten.


Hoe je een therapie vindt die bij jou past, lees je in het artikel:"".

Als uw kind begint met stotteren, dan kunt u daar behoorlijk van schrikken. De vraag is echter of het ernstig is; in veel gevallen gaat het namelijk vanzelf weer over.

 
Screeningslijst stotteren (sls) opgesteld door stottertherapeuten

De screeningslijst is opgesteld door logopedisten en stottertherapeuten en verwijzen dus naar logopedie en reguliere stottertherapie. Andere therapiestromingen zijn niet in de screeningslist opgenomen.
Informatie over validiteit, betrouwbaarheid en normering is niet beschikbaar of toegankelijk aldus de richtlijn ontwikkeling stotteren bij kinderen, adolescenten en volwassenen in het hoofdstuk "Wat is de diagnostische waarde van tests bij kinderen en volwassenen met stotteren?".

Bekijk ook andere mogelijkheden

De screeningslijst geeft geen andere mogelijkheden dan logopedie en een verwijzing naar de huisarts.
Het is raadzaam om ook andere therapiemogelijkheden met uw huisarts te bespreken. Deze kent immers uw gezinssituatie.


Naar de Screeningslijst stotteren...

Er zijn verschillende soorten stottertherapieën. Grofweg zijn te onderscheiden: