Stotteren en wijzigingswet meldkamer

Naar aanleiding van de internetconsultatie “Wijzigingswet meldkamers” werd in 2018 contacten met het Ministerie Justitie en Veiligheid gelegd.
<uitleg gesprek>

Al bij de eerste gesprekken heeft de stichting aangegeven dat in een noodsituatie het zeggen van het adres lastig kan zijn. We waren daarom erg verheugd dat vanaf begin 2019 bij een melding naar de Meldkamer de locatie direct vanuit een mobiele (Android) telefoon wordt meegestuurd. Hierdoor is het mondeling doorgeven van het adres niet meer noodzakelijk. Andere telefoonplatformen (zoals Apple IOS) zullen volgen, zo is de verwachting.

<oproep Ieder(in) platform, stichting Hoormij reageerde>
<Samen met Hoormij de 112 -alliantie opgezet>

Daaropvolgend is via Ieder(in), een 112-alliantie ontstaan met meerdere, belanghebbende, patiëntenorganisaties. 

Met actieve inbreng vanuit de stichting, is door de alliantie een succesvol position paper opgesteld en in een gezamenlijke bijeenkomst overhandigd aan een delegatie van het ministerie Justitie en Veiligheid en de Meldkamer 112.

Op 11-2-2020 werd aan een zeer beperkte groep testers het prototype van de 112NL-app getoond. Henk Zeggelaar was namens Stichting Support Stotteren een van de testers. Van deze testen zijn video-opnames gemaakt. De video van Henk werd naderhand gebruikt bij de instructie aan de meldkamer medewerkers. 

Politieke druk nodig om verbetering noodnummer 112

Helaas bleef het daarna (te) stil en kwam er geen verdere voortgang. Mede daarom zijn door het Tweede Kamerlid Van Dam (CDA) schriftelijke Kamervragen gesteld aan minister Grapperhaus. 

Helaas bleek het najaar van 2020 te optimistisch te zijn, maar vanaf 11-2-2021 kan via SMS de meldkamer bereikt worden.

Via de social media kanalen is dat verspreid naar de achterbannen van de diverse organisaties.

Echter, nog wel met de beperking dat deze dienst nu nog een betaalde dienst (tegen normaal sms-tarief) is. Indien via  www.payinfo.nl betaalde sms-diensten is geblokkeerd, dan lukt het aanmelden niet.

In de loop van 2021 hebben een aantal providers dit probleem opgelost. Vanuit Stichting Support Stotteren hebben we dit probleem meerdere keren aan gekaard ,waarna dit onderwerp weer op de agenda kwam te staan in de gesprekken met de ministeries Economische Zaken, Justitie & Veiligheid en de Vereniging van Telecom-providers (COIN). Het kan een lang proces zijn, werd al aangegeven.


Wellicht werd door deze onduidelijkheid de voorgenomen PR op een lager pitje, gezet dan vooraf aangegeven. We zijn in elk geval erg blij dat in 2021 de Meldkamer 112 per sms bereikbaar is geworden.

Los van de sms-functie werden we betrokken bij de voorbereiding van de 112NL-app.

Er is actief deelgenomen aan de besprekingen over de testopzet, het testen van de 112NL-app in het Politie Diensten Centrum te Rotterdam en een begeleidende video over de 112NL-app.

Bij de input voor deze video is de Facebookgroep nadrukkelijk betrokken geweest. Duidelijk werd dat de app geen stigmatiserend karakter mag uitstralen. De 112NL-app komt er immers voor iedereen in Nederland.

Voor het testen, met een dagvergoeding, kwam vanuit de Facebookgroep helaas geen response. Omdat deze testdag op een doordeweeksedag viel, moest een verlofdag opgenomen worden. Dini heeft aan deze testdag deelgenomen en Henk was aanwezig, indien andere deelnemers zich, vanwege corona, last-minute zouden afmelden.

Projectmatige en/of structurele samenwerkingsverbanden met

Logo Ieder(in) Logo UWV Logo Justitie en Veiligheid Logo Start Foundation logo incluvisie