Tools app en hulpmiddelen
Er lijkt wel een taboe op te zitten. Wordt het inzetten van een tool gezien als een vorm van vermijding? Accepteer je het stotteren minder als je een hulpmiddel gebruikt om het jezelf (of de ander) gemakkelijker te maken?
Stotteren en een hulpmiddel gebruiken
Het af en toe inzetten van een hulpmiddel vinden wij een volwassen vorm van omgaan met stotteren om daarmee de communicatie te verbeteren. Er is lef nodig om op zulke momenten voor jezelf te kiezen!
Maak het voor jezelf niet onnodig moeilijk en kijk welke tool(s) bij jou past in situaties waarbij je een gemakkelijkere vorm van communicatie goed kunt gebruiken.
Helaas zijn er (te) weinig spraakhulpmiddelen ontwikkeld voor mensen die stotteren. Daardoor viel stotteren in de wet- en regelgeving buiten de boot. Door onze succesvolle lobby hebben we de regelgeving bij het UWV al weten om te buigen.
We delen graag:
- ons succes waarmee de meldkamer met 112NL app bereikbaar is gemaakt
- de spraak hulpmiddelen die nu beschikbaar zijn, maar niet specifiek toegespitst zijn op stotteren
- de spannende ontwikkeling met de fluister app: Whispp. Lees hoe deze app nu in ontwikkeling is.
- de vergoeding van spraakhulpmiddelen bij stotteren dat nu al mogelijk is.
Was het gemakkelijk om dit te bereiken? Nee.
Is het belangrijk? Dat zal ongetwijfeld van de persoon en de mate van stotteren afhangen.
Maak meer tools en hulpmiddelen mogelijk
Regelmatig moeten we met professionele fulltime beleidsmedewerkers in gesprek. Hiervoor nemen we verlof op en kopen extra verlof in bij onze werkgevers. Hulp kunnen we daarom goed gebruiken. Help mee, of steun ons met uw gift.