112 noodnummer
De hulpdiensten politie, brandweer en ambulance zijn sinds 2022 ook voor mensen die hevig stotteren gemakkelijk bereikbaar. Je kunt nu ook appen of sms-en met de meldkamer 112. De app is gratis voor iedereen, ook als je niet stottert.
Schaamte om een hulpmiddel bij stotteren in te zetten? Binnen een halfjaar is de 112NL app al meer dan 100.000 keer geïnstalleerd.
Neem nu actie voor die situaties waarin elke seconde echt telt!
Download de 112NL app en stel deze optimaal in
In deze app is je privacy geborgd, je hoeft niet aan te geven dat je stottert. Lees verder in Zo zet je de 112NL-app in
112 ook per sms: vooraf registreren nodig!
Gebruik je liever sms dan een app? Wil je er zeker van zijn dat je ook zonder stabiele internetverbinding in geval van nood de meldkamer kunt bereiken? Dat kan via sms, mits je jezelf vooraf hebt geregistreerd. Je hoeft niet aan te geven dat je stottert. Lees hoe je aanmeldt voor 112 per sms.
Waarom 112 per app of sms?
In een spannende situatie is het noodzakelijk om snel duidelijk te maken wat er aan de hand is. Een flinke blokkade of de vele haperingen tijdens het stotteren verstoren de communicatie met de meldkamer. Ook als het je lukt om stotterend hulp te vragen, kan het gebruik van een spreektechniek (klinkers uitrekken) midden in de nacht als dronkenmanspraat worden opgevat. In het ergste geval komt er dan geen hulp opdagen, of komt de hulp te laat.
Wees dit voor en installeer de 112NL-app en registreer je voor 112 per sms. Al is het maar als backup-mogelijkheid. In geval van nood probeer je het bv. eerst sprekend. Komt er geen hulp, stuur er dan een appje of sms'je achteraan. Slimmer is, als je hevig stottert, om direct de app te gebruiken.
Hoe de lobby om 112 goed te bereiken geschiedde
Raak geïnspireerd door ons verhaal. Van het indienen van onze visie in een internetconsultatie, via een gesprek op het ministerie van Justitie en Veiligheid, de opzet van een 112-coalitie met "niet stotter" belangenorganisaties, het position paper, de Tweede Kamervragen en het testen samen met de meldkamer. Lees 112 beter bereikbaar door actieve lobby van Stichting Support Stotteren
Voel je je hierdoor veiliger?
Denk dan even na over een donatie aan Stichting Support Stotteren. Wij ontvangen geen subsidie en waarderen elke gift!
Een aantal mensen die stotteren hebben tijdens een noodsituatie problemen gehad met het mondeling inschakelen van hulp.
Daarom heeft Stichting Support Stotteren in 2018 gereageerd op een wetsvoorstel voor een nieuwe inrichting van de 112-Meldkamers. Op basis van onze inbreng nodigde het Ministerie van Justitie en Veiligheid ons uit voor een gesprek. Middels dat gesprek was het Ministerie van Justitie en Veiligheid doordrongen van de noodzaak om 112 ook op andere manieren bereikbaar te maken.
Al tijdens het schrijven van onze reactie hebben we enkele patiëntenorganisaties betrokken om ook te reageren, zodat de kans op succes werd vergroot. Via de netwerkkoepel Ieder(in) kwamen we in contact met Stichting Hoormij en hebben wij een gezamenlijke alliantie opgezet.
Lees meer: 112 beter bereikbaar door actieve lobby van Stichting Support Stotteren