Het Inclusiekantoor is een Duitse overheidsinstantie dat mensen met een handicap helpt bij het vinden en behouden van werk. Ze adviseren werkgevers over aanpassingen op de werkplek en controleren of bedrijven voldoen aan de quotumregeling.

Taken zijn:

  • ondersteuning van mensen met een handicap bij het vinden en behouden van werk
  • advisering en ondersteuning van werkgevers bij het aanpassen van de werkplek en het integreren van mensen met een handicap
  • toezicht op de naleving van de quotumregeling voor bedrijven
  • bemiddeling bij conflicten tussen werkgevers en werknemers met een handicap
  • indien nodig: verstrekken van financiële ondersteuning aan mensen met een handicap en werkgevers.

Voordelen van een inclusiekantoor zijn:

  • Eén loket voor mensen met een handicap: Het inclusiekantoor biedt in Duitsland een centraal loket voor mensen met een zware handicap als het gaat om werk en integratie. In Nederland zijn deze taken verspreid over verschillende instanties (UWV, gemeenten, etc.), wat het voor mensen met een handicap onoverzichtelijk kan maken.
  • Expertise en specialisatie: Het inclusiekantoor beschikt over gespecialiseerde kennis en expertise op het gebied van handicaps en arbeidsmarktintegratie. Dit zou in Nederland ook waardevol kunnen zijn om de re-integratie van mensen met een handicap effectiever te maken.
  • Sterkere handhaving van de quotumregeling: Het inclusiekantoor speelt een actieve rol in de handhaving van de quotumregeling in Duitsland. In Nederland zou een vergelijkbare instantie de naleving van de quotumwet beter kunnen controleren.

Terug naar het overkoepelende artikel 'Duitsland & arbeid'.